søndag 31. januar 2010

Gainesville

Har naa kommet vel fram til Gainesville, en by ca to timer nord for Orlando i Florida. University of Florida er lokalisert her, saa det er en stor universitetsby, men liten by likevel. Kjoerte med Amanda opp og hun hjalp meg finne hostellet jeg skulle bo paa gjennom en masse omkjoeringer, og vi sa et trist men likevel optimistisk farvel.
---
Have now reached Gainesville, a city about two hours north of Orlando in Florida. The University of Florida is located here, so it's a big university city but a fairly small city even so. I drove up with Amanda and she helped me find the hostel I was staying at through a lot of road work and redirections, and then we said a sad yet optimistic farewell.

---

Fikk innstallert meg paa hostellet, og moett alle de rastloese vandersjelene som bor der, mye interessante mennesker, for aa si det mildt! Etter en kjapp omvisning tok jeg en kjapp lur, soevnen blir saa som saa naar man tenker for mye paa hva man ikke maa glemme naar man pakker, hehe.

Deretter tok jeg meg en vandretur i byen, fant hovedgata og gikk opp og ned der, foer jeg etter mye leting fant en matbutikk saa jeg fikk kjoept broed til middagen vi skulle ha paa hostellet. De skulle ha en 'pot luck' som betyr en middag hvor alle bidrar litt saa alle faar smake litt av hvert. Jeg orker ikke engang begynne aa nevne alt som var til middag, men i ekte hostell-spirit var det bare vegetarianermat som var organisk laget.

Vi var en tolv stykker pluss minus til middagen, og etterpaa var det en meditasjons- og jam session i meditasjonsrommet (ja, dette hostellet har et eget meditasjonrom) hvor folk dro fram gitarer, floeyter, trommer og mere til, og spilte og sang. Kult! Men etter det var det slutten for Ingeborg, jeg var troett og klar for senga, tross luren jeg hadde tatt tidligere.

Dagen idag startet ytterst rolig. Jeg sov saa lenge som til halv tolv, over tolv timer takket vaere oerepluggene som dempet hylinga fra hanen DC (som staar for det kule navnet 'Dumb Cock' som betyr 'dum hane') som bor rett utafor vinduet paa rommet mitt, og vaakna til dempet omm-ing fra meditererne utafor doera til rommet jeg sov paa paa hostellet. Aapnet doera og ble moett med en "Good morning Inga!" fra meditererne, foer de fortsatte omm-ingen.

Tok en god kopp organisk koffeinfri te til frokost, foer jeg dro paa meg sekken og satte fart mot busstasjonen som jeg haapa kunne ta meg ned til Florida Museum of Natural History, som jeg hadde bestemt meg for aa besoeke.

Kom meg endelig dit ved hjelp av vennlige bussjaafoerer, og hadde et par rolige timer inne paa museet. Fikk ogsaa vaert innom det jeg seinere fikk hoere er verdens nest-stoerste sommerfugl-utstilling med et stort bur med levende sommerfugler ogsaa.

Masse fine sjanser til aa ta bilder av store, fargerike og kule sommerfugler, laerte en hel masse om dem, og fikk meg en venn i en trivelig men smaasjenert sommerfuglekspert som jeg antar ikke prater med jenter altfor ofte (kremt).

Kjoepte med et par sommerfugloeredobber som minne og fant bussholdeplassen jeg haapa ville ta meg tilbake til Rosa Parks busstasjon, da jeg tilfeldigvis snudde meg rundt og saa Matt, en av Amandas venner fra Orlando som var med oss ut paa Norway Night (pub-kvelden).

Tilfeldigheten ville det visst saann at vi skulle treffes igjen, saa jeg slang meg paa naar han og vennene hans skulle finne seg noe aa spise. Han hadde studert i Gainesville og var naa tilbake for en fekte-konkurranse. Middagen ble inntatt paa Copper Monkey ('kobber ape'), en koselig pub hvor jeg ble bedre kjent med fektevennene hans. Kjempekoselig! Og saa var Matt saa snill aa kjoere meg tilbake til hostellet.

Naa skal jeg bare slappe av resten av kvelden, og gjoere klart alt til i morgen, bussen gaar videre til Tallahassee i morgen tidlig. Eventyret fortsetter!

---

Got settled in at the hostel, and got to meet all the restless wanderers that lived there, a lot of interesting people, to put it mildly! After a quick tour of the place I took a quick nap, sleeping get so and so when you think to much about what not to forget when you're packing, hehe.

After that I took a walk in the city, found the main street and walked up and down there, before I after a lot of searching found a grocery store where I got some French bread for the pot luck dinner we were having at the hostel. I can't even begin to name all the stuff that was for dinner, but in a true hostel spirit it was only organic vegetarian food.

We were about twelve people give of take for dinner, and after that we had a meditation and jam session in the meditation room (yes the hostel has it's own meditation room) where people pulled out gitars, flutes, drums and more, ans played and sang. Cool! But after that it was the end for Ingeborg, I was tired and ready for bed, despite the nap I had earlier.

Today started very quietly. I slept as long as til 11.30 am, more than twelve hours thanks too the ear plugs that quieted down the screaming rooster DC (which stands for the cool name 'Dumb Cock') that lives just outside my window, and woke to low omm-ing from the meditators outside the door to my room at the hostel. I opened the door and was met with a "Good morning Inga!" from the meditators, before they continued their omm-ing.

Grabbed a good cup of organic non-caffeinated tea, before I pulled on my backpack and headed for the bus station that I hoped would take me to the Florida Museum of Natural History, which I had decided to pay a visit.

Finally got there by the help of friendly bus drivers, and had a couple of calm hours in the museum. I also visited what I later heard is the second largest butterfly exhibit in the world with a great cage with living butterflies as well.

Got lots of great chances to take pictures of big, colorful and awesome butterflies, learned a whole deal about them, and made a friends in a nice but somewhat shy butterfly-expert that I assume don't talk to girls that often (cough).

Bought a couple of butterfly earrings as a memory and found the bus stop I hoped would take me back to the Rosa Parks downtown bus station, when I happened to turn around and saw Matt, one of Amanda's friends from Orlando which came out with us to the Norway Night (the pub night).

Coincidence apparently wanted me to meet him again, so I tagged along when him and his friends were getting something to eat. He had gone to school in Gainesville and was now back for a fencing tournament. Dinner was eaten at the Copper Monkey, a nice pub where I got to know his fencing friends a bit better. I had a really nice time! And then Matt was so nice as to drive me back to my hostel afterwards.

Now I'm just gonna relax the rest of the evening and get stuff ready for tomorrow, the bus leaves for Tallahassee tomorrow morning. The adventure continues!

7 kommentarer:

  1. Vi følger med deg du:) Og ja, snart må du legge ut noen bilder;) Vær forsiktig nå då.. Klem fra Anne og Øyvind (i Barteland)

    SvarSlett
  2. Jeg ser at anne og Øyvind har skrevet til deg. jeg skrev til deg også, og trodde det ble sendt, men det ble borte i PC'en??????????

    SvarSlett
  3. Nå tror jeg at jeg får det til!!!! Har prøvd flere ganger og den siste ligger der fortsatt, tenk det. Som du sikkert forstår er alt som før her, knoter litt med PC'en. Det er moro å lese brevene dine, selv om de er aldri så lange, men det er mamma da, vet du. Tenk å møte kjentfolk i første by, ikke værst. Høres ut som et spesielt hospits, men det var kanskje slik på NZ også? Her er alt som før. kaldt igjen, minus 18 i dag. Skal til Oppdal på torsdag og da er det vel ikke liv i PC'en vår før mandag. Ha en fortsatt fin tur og ta godt vare på deg selv. Klem fra mamma (som er anonym - får det ikke til på noen annen måte)

    SvarSlett
  4. Hei! Må vel slenge inn en kommentar jeg også da :-)
    Høres ut som du har det kult, det er bra. Høres veldig spesielt ut det hostellet, sikker på at marihuana ikke var en av rettene under middagen? Jeg trodde det var gærninger som bodde på hosteller, ikke helsefreaker... :P

    Misunner deg uansett varme, ferie og opplevelser!

    Her hjemme er alt som før, vinter, snø, kuldegrader og en vekkerklokke som ringer aaalt for tidlig. Gleder meg til neste uke da, det tror jeg blir min mest spennende jobbuke så langt i mitt korte yrkesliv. Da skal jeg nemlig på fotoopptak rundt om kring i landet. 5 dager på farten! Bergen, Værnes, Tromsø og Nordreisa (av alle steder så måtte jeg havne et sted med storm og sikkert 50 effektive kuldegrader når jeg først får dra på tur). Bergen blir mest spennende, skal fotografere på brannstasjonen. Fritt for å ta garderobebildene!

    Jaja, litt svada fra det kalde nord! Ville bare hilse på og si at du er dypt savnet!

    PS: fatte seg i korthet er for pingler som ikke har noe å fortelle!

    Hilsen Mari (litt usikker på om jeg klarte å få inn navnet mitt som avsender eller om jeg også ble anonym)

    SvarSlett
  5. Hallo snuppeduppa mamma sin!
    Regner med at det blir oppdateringer fra deg i helga, men da er vi på Oppdal. Vi drar i morgen, torsdag, rett etter jobb og hjem igjen på søndag. Her er det ikke fullt så kaldt, minus 4 ute og det er passe. I dag har vi fått litt snø og det er hvitt og fint over alt. Sitter som vanlig og ser på tv og gruer for å pakke til helgens utflukt. Ellers skal det bli koselig med en Oppdalstur og se hvordan det står til. I morgen er det kurs i Oslo, rett hjem og i bil til Oppdal. Tirsdag skal jeg til Halden på fosterhjemsbesøk, men der er det ingen Ingeborg å besøke mer. Kanskje jeg skal hilse "gammelkjærester"?
    Artig å lese brev fra deg, du kommer borti mye rart og opplever mye, skal bli artig å følge deg videre. Også artig å lese at andre følger med og kommentarer du får. God tur videre og ta godt vare på deg selv. Det har jeg visst ikke sagt før? lem fra mamma

    SvarSlett
  6. hey, darling! how was the butterfly garden?! i want to see photos! so glad you were able to bump into matt up there in gainesville! he told me all about it at our euchre (card game) night on tuesday. he was so happy to get a chance to hang out some more. = ) where's the latest update?! how's tallahassee?

    SvarSlett
  7. Flott med kommentarer folkens, oppdateringer kommer sakte men sikkert, det samme med bilder ettersom jeg endelig har faatt overfoert bilder fra kameraet til minnepennen, som gjoer alt enklere :)
    ---
    Awesome comments folks, updates will slowly be coming, the same as pics as I have finally got them from my camera to my memory stick which makes everything so much easier :)

    SvarSlett